Det är mycket vi kan lära oss från andra religioner och traditioner. Detta grundläggande intresse för vad andra håller på med och hur andras föreställningar och traditioner kan berika min egen tro kallar Krister Stendahl för "helig avundsjuka":
Det är när man hittar något i en annan religion som ger insikt om Gud, men som man inte förmår glädjas åt för att det inte är ens eget. Om jag inte kan sätta värde på det vackra i andra religioner är jag inte tolerant, bara nedlåtande. Jag måste träda i bakgrunden och uppskatta andras fromhet, inte bara fokusera på det som jag inte tycker om.Citatet är hämtat här. Därför har vi också mycket att lära oss av islam och dess fastetradition. Fastemånaden Ramadan betecknas ju ofta som en av islams fem grundpelare.
Ramadan kännetecknas dock inte enbart av att många muslimer inte äter någonting mellan soluppgång och solnedgång. Utan fastemånaden har en åtminstone lika viktig diakonal karaktär. Det är under den här tiden som man ska vara extra snäll mot sina medmänniskor, extra hjälpsam, ännu vänligare an vanligt, lägga ännu mer kollekt som vanligt. Det är en månad där kärleken till varandra verkligen ska få ta gestalt.
I en bok om Ramadan i Sverige (se nedan) berättar en ung muslim:
Den här månaden säger att en person ska vara extra snäll, allting ska vara extra. Ditt beteende ska försöka förändras och allt du gör ska vara lite extra.Visst vore det häftigt om vår heliga avundsjuka skulle kunna leda till att också kristna kan gestalta fastan på detta vis: Inte (bara) som en avskalad och enkel tid, utan också som en tid där kärleken till min nästa ska få flöda över.
Boktips:
Berglund, Jenny och Simon Sorgenfrei (red.): Ramadan - en svensk tradition, Lund: Artos 2009
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar